مهمترین اصول سمپاشی که باید به عنوان یک باغدار از آن ها مطلع باشید

مجموعه مورایکو

 

در میان عملیات باغداری، اطلاع از اصول سمپاشی از جمله مواردی است که نه تنها به سلامت درختان کمک کرده بلکه تعیین کننده عملکرد در آینده نیز خواهد بود. تصوری که در میان عموم مردم وجود دارد این است که سمپاشی یک عملیات کاملا شده بوده و براساس اطلاعات موجود بر روی برچسب سم می توان عمل نمود. این باور کاملا اشتباه است. اطلاعات برچسب سم تنها راهنمایی های جزئی را ارائه می دهد و لازم است شما قبل از شروع، با اصول سمپاشی آشنا باشید.

 

آشنایی با اصول سمپاشی و نکات مهم در این زمینه:

به طور کلی ما اصول سمپاشی را به سه دوره قبل، بعد و در طول دوره سمپاشی تقسیم بندی می کنیم تا باغدار بداند در هر مرحله به چه صورت باید عمل نماید:

 

اصول سمپاشی قبل از شروع کار:

1- در ابتدا باید با یک مهندس باتجربه مشورت نموده و بسته به فصل، نوع درخت، آفت موجود و... بهترین سم را انتخاب کنید. به هیچ عنوان بدون مشورت و به صورت خودکار، عمل نکنید چرا که ممکن است با کوچکترین خطا، درخت از ریشه یا اندام هوایی خشک شود.
2- بر روی هر سم یک برچسب وجود دارد که اطلاعات پایه شامل مقدار مصرفی برای هر گیاه، روش معمول استفاده، نکات ایمنی و... لحاظ شده است. حتما این برچسب را مطالعه کنید.
3- لوازم مورد نیاز برای سمپاشی را فراهم کنید. نوع نازل هایی که برای گیاهان مختلف استفاده می شود متفاوت است. ارتفاع درختان، سطح کانوپی و... بر روی تعداد و ارتفاع نازل ها تاثیر می گذارد.
4- به هر حال تمامی سموم برای بدن ضرر داشته و می توانند از راه تنفس و یا پوست به داخل بدن نفوذ کنند. لازم است لباس و وسایل ایمنی را تهیه کنید که در زمان سمپاشی از آن ها استفاده کنید. نکته بسیار مهم در زمان سمپاشی این است که به هیچ عنوان در لباس شما نباید چر وجود داشته باشد زیرا به راحتی سم را به خود جذب نموده و نگه می دارد. در واقع شرایط را برای آسیب به بدن شما فراهم می کند.

 

اصول سمپاشی در حین انجام کار:

این مسئله بسیار مهم است که در زمان سمپاشی نکاتی را رایت کنید تا بدون اینکه به درختان آسیب وارد شود، بتوانید آفات و امراض را کنترل کنید. برای این منظور لازم است چند نکته را رعایت نمایید:
1- سمپاشی باید در یک روز صاف و بدون ابر انجام گیرد. حتی کوچکترین وزش باد، باعث بادبردگی خواهد شد. این مسئله به راحتی می تواند به گیاهان کنار و حتی باغ هایی که در نزدیک شما هستند آسیب بزند. علاوه بر این، کارایی سم افت می کند.
2- یکی از اشتباهاتی که باغداران در زمان سمپاشی انجام می دهند، تغییر در دوز توصیه شده سم است. زمانی که کارشناس برحسب نوع گیاه و مشکل موجودی، مقدار معینی از سم را توصیه می کند شما دقیقا باید همان مقدار را مصرف کنید. استفاده بیشتر، به راحتی به درختان آسیب زده و استفاده کمتر از مقدار نیز تاثیر گذار نخواهد بود.
3- برخی از سموم محلول در آب هستند اما لایه اپیدرمی روی برگ های گیاهان از نوع چربی است. در نتیجه سم به صورت قطره بر روی گیاه باقی مانده و جذب نمی شود. یکی از مهمترین اصول سمپاشی این است که از مواد افزودنی و یا ادجوانت ها برای این قبیل سم ها استفاده شود. ادواجنت ها کمک می کنند قطرات سم به راحتی در اپیدرم حل شده و جذب گردند.
4- در صورتی که می دانید در باغ خود یک منبع آب سرباز وجود دارد، در صورت امکان آن را پوشانده و در غیر این صورت، مسئله را به کارشناس اطلاع دهید تا سم مناسب این شرایط را معرفی کند.

اصول سمپاشی بعد از اتمام کار:

1- به هیچ عنوان با لباس هایی که سمپاشی را انجام داده اید، به منزل نروید. با این کار مواد سمی را به محیط زندگی خود راه داده اید.
2- حتما بعد از سمپاشی حمام بروید. به هر حال لباس ها به طور کامل نفوذناپذیر نیستند و در نتیجه بدن شما در معرض خطر قرار دارد.
3- ظروف سم را به طور کامل بشویید.
4- یکی از اصول سمپاشی این است که به محیط زیست اهمیت داده و بقایای سم را در محیط رها نکنید. شما باید محلول های باقی مانده را در چاه فاضلاب بریزید.
5- سموم را در محلی مناسب بدون گرما و نور خورشید نگه دارید.

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش